Jump to content

Blogs

Featured Entries

  • A108-AI

    Video - Hare Krishna Kirtan, 2017

    By A108-AI

    • 0 comments
    • 183 views
  • Site Admin

    Что такое сварупа - духовная форма души в духовном мире

    By Site Admin

    Шри Чайтанья Махапрабху указывает общее направление для сознания всех джив (душ, облачённых в материальные тела): дживера сварупа хайа кришнера нитья-даса |
    кришнера татастха шакти бхеда'бхеда пракаша || "По своему конституционному положению джива является вечным слугой Кришны, являясь пограничной энергией Кришны, одновременно единой и разделённой с Господом" ["Чайтанья Чаритамрита", Мадхья-лила, 20.108]. Сварупа - форма, которую обретает душа, попадая в духовный мир.  Для развития этих отношений существует вайшнавская практика, показанная ачарьями на своём примере и описанная в их литературных трудах. Благодаря практике медитации, практикующий придаёт своему сознанию, являющемуся эманацией души, определённую направленность. Медитируя на форму определенного божества, его игры, настроения его отношений со спутниками, его наставления, практикующий развивает свои индивидуальные отношения  с божеством. Благодаря такому сконцентрированному отношению возникает желание служения и любовного обмена с божеством в определенной доступной в духовном мире форме.  Согласно вайшнавским писаниям (в комментаторской традиции гаудия-вайшнавских ачарьев: Рупа Госвами, Джива Госвами, Вишванатха Чакраварти), существует 5 основных типов отношений с Вишну/Кришной/Нараяной/Нарасимхой/Рамой и так далее и 7 второстепенных.  5 основных рас (вкусов, отношений):  шанта (нейтральные отношения),  дасья (отношения слуги и господина),  ватсалья (родительские отношения, в которых божество выступает в роли ребенка, о котором заботятся),  сакхья (дружеские отношения на равных),  мадхурья — супружеские отношения (свакия-раса) и отношения возлюбленных (паракия-раса) (божество всегда имеет мужское начало, а душа - женское).  Принято считать, что мадхурья включает в себя 4 остальные расы, сакхья включает в себя 3 нижестоящие расы и так далее. 7 второстепенных рас: хасья (смех), адбхута (изумление), вира (доблесть), каруна (сострадание), раудра (гнев), бибхатса (ревность), бхая (испуг) не рассматриваются как постоянные, могут проявляться в 5 основных расах. Существует более объёмный список второстепенных рас. В одной из 5 основных рас происходит вечное общение в духовном мире. Для достижения сварупы (духовной формы) существует практика рагануга-садханы и вайдхи-садханы. Различаются они целью. Вайдхи-садхана развивает почтительное отношение к Вишну/Нараяне/Дваракадиша Кришне (Кришне за пределами Враджа, в Двараке), наполненное айшварьей (благоговением, уважением, почтением). Рагануга-садхана развивает близкие отношения в основном с лила-аватарами (Кришна/Рама/Нарасимха/Вамана и т.д.), но писания не содержат запрета на рагануга-садхану по отношению к Вишну/Нараяне, однако такая практика в этом мире нам не представлена на практике. В процессе рагануга-бхакти-садханы практикующий получает посвящение (дикшу) от гуру. В этом посвящении в современном вайшнавизме разделяют дикша-мантру и Харе Кришна мантру. Дикша-мантра предназначена для очищения сознания. Под очищением сознания подразумевается удаление материальных желаний и направление сознания на определённые отношения с определенной формой божества. После очищения сознания читается Харе Кришна мантра, которая наполняет практикующего чувством близкой связи с выбранным божеством. В значительной мере повторяемая дикша-мантра определяет те отношения, на которые будет направлено сознание. Именно поэтому в Рамануджа-сампрадае гуру спрашивает ученика во время процесса инициации в дикша-мантру, с какой формой божества ученик хочет развить отношения, что ему ближе. В Гаудия-сампрадае всем дается одна и та же гопал-мантра, так как провозглашается единственная цель для всех практикующих - манджари-бхава и манджари-сварупа (форма девушек служанок, младших гопи, которые выбрали своей госпожой Радху, для которых желание доставить счастье Радхе сильнее их привязанности к Кришне). Целью данной статьи является показать, что чтение определённой дикша-мантры означает развитие определённых отношений с божеством.  Рассмотрим известные автору вайшнавские дикша-мантры: 1. клин кришна 
    Развитие дасья-бхавы с Кришной (отношений слуги и господина). Даётся в Рамануджа-сампрадае. 2. клин кришная говиндая 
    Развитие сакхья-бхавы с Кришной (дружеских отношений). Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. 3. клин кришная говиндая гопалая
    Развитие ватсалья-бхавы с Кришной (родительские отношение, в которых божество предстаёт ребёнком). Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. 4. клин кришная говиндая гопиджанаваллабхая сваха 
    Развитие мадхурья-расы, а в частности манджари-бхавы. Даётся современными гаудия-вайшнавскими гуру. Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. Это любовные отношения с божественной четой Радхи и Кришны, в которой отсутствует желание сексуальных и других близки отношений с Кришной, но присутствует наполненность отношениями божественной четы через служение чувствам Радхи. Это форма младших гопи (манджари) - девочек служанок Радхи.  Это дасья - отношения слуги по отношению к Радхе в мадхурья-расе, любовных отношениях. 5. клин кришная говиндая гопиджанаваллабхая намаха 
    Развитие мадхурья-расы, а в частности гопи-бхавы. Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. Гопи испытывает одинаковую любовь к Джугала Кишоре - Радхе и Кришне вместе, имеет близкие любовные отношения с Кришной, является независимой гопи, либо состоит в группе Радхи, либо симпатизирует ей. 6. клин кришная гопиджанаваллабхая
    Развитие мадхурья-расы, а в частности гопи-бхавы. Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. Гопи испытывает любовь к Кришне, имеет с ним близкие отношения возлюбленных. Такая любовь не конкурирует с любовью Радхи, направлена исключительно на Кришну. Настроение мантры - предложение Кришне своей любви. Гопи состоит в группе Кришны. 7. клин кришная гопиджанаваллабхая сваха 
    Развитие мадхурья-расы, а в частности гопи-бхавы. Даётся в Рамануджа-сампрадае по желанию практикующего. Гопи испытывает любовь к Кришне, имеет с ним близкие отношения возлюбленных. Такая любовь не конкурирует с любовью Радхи, направлена исключительно на Кришну. Настроение мантры - чувство любовного единения с Кришной. Гопи состоит в группе Кришны.  Существуют и другие вайшнавские дикша-мантры в Рамануджа-сампрадае, направленные на Вишну/Нараяну и другие божества пантеона по желанию практикующего. После медитации на дикша-мантру, когда сознание практикующего очищено и направлено на определенное божество и определённые отношения с ним, он начинает повторение Харе Кришна мантры. В различных вайшнавских сампрадаях Харе Кришна мантра одинаковая, но смысл, вкладываемый в неё, разный.  Харе Кришна Харе Кришна Кришна Кришна Харе Харе |
    Харе Рама Харе Рама Рама Рама Харе Харе || В гаудия-вайшнаской традиции Харе является звательным падежом по отношению к Хара (Радхе, как воплощению совокупной энергии наслаждения Кришны). Настроение Харе Кришна мантры в таком случае полностью соответствует гопал-мантре (дикша-мантра №4 из списка выше). В Рамануджа-сампрадае Харе чаще всего является звательным падежом по отношению к Хари (Кришне/Вишну/Нараяне/Нарасимхе и любой другой Вишну-таттве, то есть к мужской ипостаси божества, иштадева). Настроение Харе Кришна мантры в таком случае полностью соответствует дикша-мантрам №№6-7 из списка выше). Однако, настроение практикующего при чтении Харе Кришна мантры в Рамануджа-сампрадае может соответствовать по настроению и другим дикша-мантрам (№№1-7 из списка выше). В этом отношении Рамануджа-сампрадая даёт более широкий выбор. В целом, дикша-мантра - это инструмент для формирования направленности сознания. Направленность сознания на Кришну и медитация на определённые отношения формируют желание определённого любовного обмена между душой и божеством, что приводит к определённой духовной форме в духовном мире. Духовная форма (сварупа) вечная и неразрушимая. Настроение (раса) любви и является формой (сварупой) в духовном мире.   ____________ Ссылки на другие материалы по теме сварупы: Что такое Сварупа - изначальная духовная форма души Что включает в себя постоянная практика рагануга-садханы Сварупа Кришны состоит из его желаний и чувств Объяснение и смысл Харе Кришна мантры в вайшнавских школах
    • 0 comments
    • 159 views

Our community blogs

  1. Tridandisvami Shri Shrimad Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja
    March 19-20, 2010

    March 19th

    Isa dasa: Shrila Gurudeva, your daughter Sudevi from Alachua said she was told that you said it is okay to read the books of Ananta dasa Babaji. I am asking for her if this is true.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: I have not said that.

    Paramananda dasa (of Ireland): The ahankara (false ego) of the baddha-jiva is making the body dance by the vibration of the ahankara. By guru’s mercy, can we rise above this?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: If you practice the principles of bhakti, the rest will be done by Gurudeva. If you are not practicing, Gurudeva will not give the spiritual result. He can do so, but he will not.

    Isa dasa: Is it possible to make advancement by doing service without doing harinama japa?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: No. There will be no fruit.

    Rohininandana dasa: By a sadhaka’s chanting, he cannot achieve prema-bhakti in this body. The maximum he can achieve in this body is bhava-bhakti. You told us that when he achieves bhava, vastu-siddhi is still very far away. When he leaves his body, he will go to that planet where Shrila Bhaktivinoda Thakura and the Gosvamis are performing their sadhana.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: (to Padmanabha Maharaja) Have you heard me answer this before?

    Shripad Padmanabha Maharaja: Yes.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can answer.

    Shripad Padmanabha Maharaja: It is just as you have stated, Shrila Gurudeva has said that when the jiva comes to bhavavasta (bhava-bhakti) and becomes further qualified, then Yogamaya transfers him to other universes, where these eternal associates of Gauranga Mahaprabhu – like Shrila Bhaktivinoda Thakura Shrila Narottama dasa Thakura, Shrila Visvanatha Cakravarti Thakura, and the Six Gosvamis – are performing their pastimes. In this way, the jivas receive the opportunity to have their direct association, to hear from them, and to serve them. In this way they attain the necessary samskaras (impressions on the heart) and qualification to directly associate with Gauranga Mahaprabhu in a future birth. [Shrila Narayana Gosvami Maharaja indicates twice, as the discussion progresses, that this explanation is not correct. –ed]

    Rohininandana dasa: My next question is this: Do we see the same form that we see now? For example, Shrila Bhaktivinoda Thakura is a little heavyset and Shrila Gaura-kisora dasa Babaji Maharaja is hunched over. Every day we perform arati to them, and it is the vision from their photos that comes in our heart.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You will hear their katha, and you will follow them. Then you will come at the time of Shrila Visvanatha Cakravarti Thakura and others. Then, gradually, you will come to Mahaprabhu. In this way, when you will reach up to Mahaprabhu, you will have svarupa-siddhi.

    Brajanath dasa: He is asking if we will see the same form as we do now, in their picture.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: He will have the same features. He will not have a proxy (a person empowered to stand in for another). He will personally be there.

    Rohininandana dasa: Shrila Prabhupada Bhaktivedanta Svami Maharaja will be there?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: That is what I am saying. He himself will be there.

    Isa dasa: Shrila Gurudeva, you are the sum total of our guru-parampara – Shrila Visvanatha Cakravarti Thakura, Shrila Lokanatha Gosvami, etc. You are giving everything that they are giving us. So, why can’t we take all of this from you? Why do we have to take so many births?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: It is necessary for you to take many births. When a devotee attains the stage of svarupa-siddhi, there will be no more births.

    Isa dasa: How high can we go by your association?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can progress to an advanced stage of bhakti by this association, and by hearing daily. You will progressively graduate to higher stages by the association of Shrila Bhaktivinoda Thakura, Shrila Visvanatha Cakravarti Thakura, Shrila Krishnadasa Kaviraja Gosvami, and then Mahaprabhu.

    Isa dasa: You can give us everything Shrila Bhaktivinoda Thakura can give us.

    Brajanath dasa: Gurudeva, you were telling that if we are lucky in this life, and if we are performing sadhana-bhajana, we will take our next birth in the association of Shrila Bhaktisiddhanta Sarasvati Thakura to receive more training, because we have not attained the level of rati, or asakti. So they will help us further and further.

    Isa prabhu is saying that you can give us everything, and I am telling him that our container is not so good.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: Yes, you are not able to take what I am giving. Can you take it?

    Isa dasa: Not yet, but I am begging, begging, begging for your mercy.

    Shripad Srauti Maharaja: Our container is full of holes.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: At present you are not able to receive much. I give according to your stage. There are so many things I am telling which you cannot follow.

    Rohininandana dasa: Yesterday, Brajanath prabhu was telling me that in Vrndavana ISKCON they are playing Shrila Prabhupada’s lecture, with a microphone in front of his murti. Everyone sits and watches, as if his murti is speaking. Is the siddhanta all right?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: It is not all right.

    Rohininandana dasa: But you have said he is eternally present.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: He is eternally present; that is true. But there is no need to do this. What is the necessity to put the microphone in front of his mouth? What is necessary is that we repeat his instructions to each other and to others. Will he speak from the murti what is on his mind at the moment? Will he speak, or not? Why this imitation?

    March 20:

    Acyutananda dasa: Can you give us an instruction on how to stop being greedy with food?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can control your tongue by chanting the holy name. Don’t give it any time to engage in chatter-patter.

    Shripad Srauti Maharaja: A devotee asked me through internet how to develop firm attachment to Krishna.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: By always chanting the holy name and having attachment for Vaisnavas and Shri Guru.

    Devotee: What should be our meditation while preaching and distributing books?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can meditate that you are doing good for others. Always be absorbed in that service and in chanting.

    Shripad Damodara Maharaja: Is there any relation between the form of Gurudeva that we see in this world and his form in Mahaprabhu’s lila?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can vividly see his form here; that is clear. In aprakata-lila (the pastimes which take place in the spiritual world) it will be any good form…

    Shripad Madhava Maharaja: Young form.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: …very qualified, very beautiful; an attractive gopi lady.

    Shripad Damodara Maharaja: That is in Krishna’s lila. What about in Mahaprabhu-lila?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: Like others in His lila.

    Shripad Madhava Maharaja: Young.

    Shripad Nemi Maharaja: “Shri Krishna-Caitanya Radha-Krishna nahe anya.” Shri Caitanya Mahaprabhu is Krishna with the mood of Radharani. Does that mean Radharani is fully present with Him? That is why it is stated, “Radha-Krishna”?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: Yes, She is fully present in Mahaprabhu.

    Devotee: What are the symptoms of a fully surrendered soul?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: He will always be happy. He knows that, “I am always with my Prabhu.” He has no fear at all.

    Tamal Krishna dasa: Yesterday, you were discussing that if we are fortunate, then in future lives we may go to Shrila Bhaktivinoda Thakura, Shrila Visvanatha Cakravarti Thakura, Shrila Rupa/Raghunatha Gosvamis, and so on for our training to increase.

    You have explained that the relationship between guru and disciple is eternal; but also that guru-tattva is one. So, I have some doubt: When perfection comes, do we have an eternal relationship with you specifically? Will we always be under your guidance and in your association in Gaura-lila and Krishna-lila?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: Guru is akanda-tattva. Nityananda Prabhu and Baladeva Prabhu are akanda-tattva. Therefore, guru can be seen in them. Do you understand?

    Tamal Krishna dasa: But my question, my fear…

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You can see akanda-guru-tattva.

    Tamal Krishna dasa: But your personality is unique and wonderful. Will we always have the fortune of your personal connection?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: You should think like that.

    Acyutananda dasa: When chanting harinama, if any realization comes, how will we know if it comes from guru and Krishna, or it is just our own speculation?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: If you are genuinely sincere, you will know, otherwise not. It depends on you – how sincere you are and how you have surrendered (atma-samarpana).

    Madhava dasa: How do we chant the holy names? Do we chant silently or loudly?

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: Both. You can also chant without mala.

    Shripad Madhava Maharaja: For example, you may be busy, or your hand may be occupied.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: First we are going to China?

    Brajanath dasa: First Miami, Florida, to Raghunatha prabhu’s house.

    Shrila Narayana Gosvami Maharaja: By what way?

    Shripad Madhava Maharaja: Through Germany.

    Gurudeva mentions China so often.

    Brajanath dasa: We will go to China later in the year. When we go to Hawaii for your Vyasa-puja, we can stop in China on the way.

    [*ENDNOTE:

    Shrila Krishnadasa Kaviraja Gosvami thus describes the competition between Shri Krishna and the gopis, which ended in a draw. Shrila Kaviraja Gosvami ‘whistled’ and gave judgment that neither side had won. Actually, we Gaudiya Vaisnavas do not want this. We want the whistle to be blown to indicate Shrimati Radhika’s victory. Radhika will be so happy, and we will applaud and celebrate.

    This is the real mood of Shrila Krishnadasa Kaviraja Gosvami, Shrila Raghunatha dasa Gosvami, and Shrila Rupa Gosvami. If Shrimati Lalita-devi is the mediator in a game, she will blow the whistle to say it is a draw, that no one has been defeated. But Shri Rüpa Manjari will whistle to announce that Shrimati Radhika has defeated Krishna.

    It is Shri Krishna Himself who will experience the greatest pleasure when He is defeated, although His friends like Madhumangala and others will not be pleased at all. Kundalata-gopi will also be sorry that Krishna has lost, and Dhanistha-gopi may even faint. Krishna’s defeat causes such friends great distress, and His victory fills them with joy. (taken from Shrila Narayana Gosvami’s book entitled “Gopi-gita.”)

  2. Rupa Goswami cites verse SB 11.3.21 in the Bhakti rasamrta sindhu to describe both the guru and the disciple. Sanatana Goswami also cites this same verse in his book Hari Bhakti Vilāsa in a similar context, and Gopal Bhatta Goswami elaborates on it further in his commentary.

    The verse is as follows –

    tasmād guruṁ prapadyeta jijñāsuḥ śreya uttamam
    śābde pare ca niṣṇātaṁ brahmaṇy upaśamāśrayam

    Therefore, one desirous of knowing the ultimate welfare should resort to a teacher who is well versed in scripture, has realized the absolute reality, and thus is fully peaceful.

    The qualifications of the teacher then are as follows. He/she is

    • śābde niṣṇātaṁ – expert in the knowledge of sastra.
      • The word niṣṇātaṁ means that a person is drenched in knowledge, like one is drenched when taking a shower.
    • pare niṣṇātaṁ- has realization of it.
      • The guru is also drenched  (niṣṇātaṁ) in experience of parabrahman, and not only knowledge.
    • Practices it in his/her own life.

    To recognize a genuine teacher is not easy. The śābde niṣṇātaṁ part may be easier to determine. One can inquire about

    1. Whether the guru spent a significant amount of time with their guru (several years). This is recommended by Gopala Bhatta Goswami in the Hari Bhakti Vilāsa (pp. 32 onwards at the link above).
    2. Whether the guru took systematic training in the different darśanas.
    3. Whether the guru is well-versed in Sanskrit, the language of the scriptures.

    These are some basic standards that should be met. Of course, it is not possible to discern the pare niṣṇātaṁ part for any disciple.

    The qualifications of the disciple are as follows. He/she

    • Takes shelter of the guru. (guruṁ prapadyeta)
    • Is inquisitive about that which brings the supreme benefit, which is uttama bhakti. (jijñāsuḥ śreya uttamam)
      • This means that the disciple must be detached from material enjoyment, otherwise he/she will not be interested in uttama bhakti.
  3. ‘Radhe Govinda’ at Friday night’s kirtan on Maui at Open Your Heart in Paradise Retreat with Ram Dass, Love Serve Remember and so many great teachers and friends.

  • Blog Statistics

    14
    Total Blogs
    4,997
    Total Entries
    488,647
    Views
×